Актуални продукти

  • Stamatin

    14.98 лв.
    Добави в количката
  • Fenaxon

    24.98 лв.
    Добави в количката
  • Bucconox

    14.98 лв.
    Добави в количката

най-новите статии

Първо, второ и трето за витамин D

Наричат го „слънчевият“ витамин. Витамин D има огромно значение за правилното функциониране на организма, тъй като участва в редица жизнено важни процеси в тялото. Среща се в две основни форми – в растителните продукти (D2) и под животинска форма (D3).   Първо: Каква е ролята на витамина за нашия организъм, второ: Кои са основните източници на витамин D и трето: Кои са новите открития свързани с витамин D.   За ролята на витамин D и защо е толкова важен за нашия организъм Витамин D участва в много процеси в тялото ни, затова е важно да следим нивата му през определен период от време, но поне веднъж годишно. Една от основните функции на витамин D е да контролира усвояването на калций и фосфор през тънките черва, като така регулира техните нива в кръвта. Калций и фосфор са важни за формирането на костите и тяхната здравина. Витамин D спомага и за контрола на отделянето на калций през бъбреците – при понижени нива в кръвта се намалява изхвърлянето му през урината и обратно – при повишени нива в кръвта се увеличава изхвърлянето му с урината. Витамин D има пряк и косвен ефект върху образуването и ремоделирането на костната тъкан. И не на последно място, важен е за укрепване на костите – по-здравите кости имат по-малък риск от фрактури. Витамин D оказва влияние и върху имунната система – регулира вродения и придобития имунитет, както и модулира имунния отговор в случай на възпалителни процеси. Затова витамин D е имуномодулатор. Съществуват доказателства за взаимовръзката между дефицита на витамин D и по-високия риск от по-тежко протичане на инфекции, особено тези на дихателната система. Дефицитът на витамин D е опасен при всички възрасти, но при децата може да доведе до животозастрашаващия рахит, а при възрастните – до т.нар. „размекване“ на костите (остеомалация) или остеопороза. Витамин D участва в процеса на съкращаване и релаксацията на мускулите, а също така и за здрави зъби и венци – всички поради повлияване метаболизма на калция. Недостигът на витамин D се свързва с повишаване на риска от развитие на диабет тип 2, инсулинова резистентност и нарушение функцията на панкреаса. Нивото на витамин D обикновено е по-ниско при хора със затлъстяване, които са по-склонни да развият диабет тип 2 и метаболитен синдром. Поддържането на оптимални нива витамин D благоприятства инсулиновата чувствителност, облекчава хроничното възпаление на панкреаса и стимулира инсулиновата секреция. „Слънчевият“ витамин подкрепя и здравето на нервната система – успява да предпази нервните клетки от оксидативния стрес и спомага за подобряване на когнитивните функции. Съществуват клинични проучвания, които доказват тясна връзка между ниските нива на витамина и развитието на депресия, особено честа при хората в северните страни, където слънцето е по-слабо. Витамин D може да се използва за превенция, както и като съпътстващо лечение на болест на Алцхаймер, болест на Паркинсон и други. Липсата на витамин D води до проблеми със забременяването и износването на здрав плод. Високите нива на витамин D при жените предполагат по-висок процент на забременяване в сравнение с тези, при които се наблюдава дефицит. По време на бременността, през първия триместър, витамин D е важен за поддържане на плацентата, минерализацията на костите и формирането на нервната система. Пред последния триместър е важен за формирането на вродения имунитет. Признаци за недостиг на витамин D при бременната могат да бъдат силна умора и отпадналост, слабост в мускулите и обилно потене. Нивата на витамин D се измерват посредством кръвни изследвания. Източници на витамин D Известен факт е, че витамин D може да се синтезира от кожата при излагане на слънчева светлина. Статистиките сочат, обаче, че в Европа недостигът на витамин D може да достигне в някои народи до 60%. Количеството образуван витамин D, зависи от няколко фактора: интензивност на слънчевата радиация – ако живеете на север в студена страна, има вероятност кожата ви да произвежда по-малко витамин D; годишните сезони – през зимата по-малко слънчева светлина достига до Земята и тогава кожата произвежда по-малко витамин D, отколкото през лятото, а през лятото използваме повече слънцезащитни кремове; възраст и цвят на кожата – тези два фактора също оказват влияние. Например, тъмната кожа има повече меланин, който намалява способността на кожата да произвежда витамин D. Затова афроамериканците произвеждат по-бавно витамина в сравнение с европеидната раса. С възрастта способността на епидермиса да продуцира витамин D намалява. Важна е и площта на кожата, която се достига от УВ-лъчите. Ако сте на слънце, но носите прекалено много дрехи, най-вероятно тялото ви не синтезира толкова витамин D, колкото си мислите. Затова е хубаво през цялата година да си набавяме витамин D по друг начин освен чрез „слънчеви бани“. Освен чрез слънчевата светлина, можем да си набавим витамин D и по още два начина – посредством храната и чрез хранителни добавки. Храните, които са богати на витамин D, са: сьомга, скумрия, риба тон, какаово масло, някои зеленчуци като магданоз, копър, спанак, зеле, както и черен дроб, яйчните жълтъци и други. За съжаление, количествата витамин D, които можем да си набавим чрез храната, не могат да гарантират предпазване от дефицит, освен ако не спазване специална стриктна диета с продукти, богати на витамин D. Затова специалистите съветват да се приемат хранителни добавки, с които лесно се контролира дневната доза витамин D. Според Европейската комисия по безопасност на храните (EFSA) препоръчителната дневна доза витамин D за възрастни е 15 микрограма (или 600 IU). Витамин D се среща в две форми – витамин D2 (в растителните продукти) и витамин D3 (животинска форма). На пазара може да срещнете и двете форми на витамина. Няма значение коя форма ще изберете, тъй като и двете форми се преработват от черния дроб до една и съща активна форма за усвояване от организма. Въпреки това, витамин D3 (животинска форма) е по-разпространената форма в хранителните добавки. Какво ново за витамин D Напоследък се доказват още повече благоприятни ефекти за този важен за нашия организъм витамин. Последните проучванията показват, че хората с наднормено тегло често имат ниски нива на витамин D в кръвта. Но може ли той да ни помогне да отслабнем? Отговорът е: Да! Добавянето на витамин D към диета с ограничен прием на калории може да помогне на хората

Циститът и добрата хигиена – къде е границата и кога прекаляваме

Поддържането на добра интимна хигиена е от изключително значение за жените. Добрата грижа за тази деликатна област спомага за предотвратяването на възпаления, инфекции, неприятни миризми и със сигурност е един от начините за предпазване от цистит и инфекции на пикочните пътища. Има ли случаи, обаче, при които може да прекалим с хигиената? И до какво може да доведе това?     Циститът Циститът е една от най-често срещаните уроинфекции и представлява възпаление на пикочния мехур, което обикновено се причинява от бактериална инфекция. В зависимост от това каква е продължителността на това възпаление, циститът се разделя условно на остър и хроничен. По-разпространен от двата вида е острият цистит. При 80 – 90% от случаите типичният причинител на цистит и други уроинфекции е бактерията Escherichia coli (E. coli), която е попаднала в уринарния тракт. Симптомите при цистит са усещане за парене при уриниране, тежест и дискомфорт в тазовата област, чести позиви за уриниране, понякога дори и кръв в урината. Циститът се среща по-често при жените поради анатомичните им особености. Женският пикочен канал е много по-къс (4 см), от колкото мъжкият (20 см), което предразполага различни микроорганизми лесно да навлязат през него и да инфектират пикочния мехур. Жените страдат около 30 пъти повече от мъжете от цистит. Освен дискомфорта, който ни създава, циститът може да бъде и доста упорит – често се случва инфекцията да се повтаря (рецидивира). Грешно лекуваният цистит в 85% от случаите става хроничен. Важно е да се отбележи, че посредством подходящо лечение, съчетано с профилактика, може да се намали честотата и интензитета на повтарящите се епизоди.     Добрата хигиена Правило номер едно за живот без цистит – добрата лична хигиена. Escherichia coli е най-честият причинител на цистит, бактерията живее в дебелото черво и навън около аналния отвор. В някои случаи тя може да „мигрира“ до уретрата (пикочния канал), от където да достигне до пикочния мехур и да причини цистит. Как се случва това? Неправилното избърсване след използване на тоалетна може да пренесе бактериите от аналния отвор до уретрата. Запомнете – правилната посока е отпред назад. Сексът благоприятства за пренасянето на бактерии от аналния отвор към уретрата. Това се случва при редуване на анален с вагинален секс, тъй като това спомага за прехода на бактерии от едно място на друго. Този тип инфекция свързана със секса дори си има собствен термин: посткоитален цистит. Затова е важно след полов акт жените да пишкат, защото урината им е стерилна и така се „измиват“ евентуално проникналите вредни бактерии в уретрата и пикочния мехур. Някои механични средства на контрацепция като диафрагма могат да доведат до цистит. Неподходящото бельо също може да благоприятства появата на цистит. Подходящият избор е бельото от естествени материи.     Нарушеният баланс и циститът   Когато говорим за добра хигиена е добре да се запитаме къде е границата и кога я преминаваме? Каква е връзката между влагалището, пикочния мехур и... цистита. В нашия организъм живеят бактерии и микроорганизми – такива има в стомаха, във влагалището и дори в крайната част на уретрата. Рядко мислим за тях като за нещо добро и сме склонни да ги атакуваме с различни оръжия като антибактериални кърпички, сапуни, дезинфектанти. Много от тях, обаче, имат роля при поддържането на баланса в нашия организъм и това са т.нар. „добри бактерии“. В основата на нашето здраве, стои поддържането на този баланс, за да бъде нашият организъм защитен. Докато пикочният мехур и по-горните етажи на пикочните пътища са стерилни, то влагалището лесно може да се превърне в един резервоар на потенциални „лоши бактерии“. Всяка промяна във влагалищната микрофлора представлява риск от нарушаване на баланса и населяването й с бактерии, които след това, поради близостта на влагалището и входа на уретрата, може да се настанят удобно и в пикочния мехур. Но какво води до промяна във влагалищната микрофлора? Причините са много, като една от възможните такива може да бъде прекаленото и често използване на женски интимни душове и интимна козметика, които може да доведат до промяна в нормалното pH на влагалището.   Когато говорим за прекаляване с личната хигиена, става въпрос за козметични продукти, които при прекомерно използване могат да нарушат баланса на влагалищната микрофлора. Влагалищната микрофлора се защитава от т.нар. млечнокисели бактерии, които играят ролята на естествена бариера. Прекомерната употреба на продукти за интимна хигиена води до нарушаване на тази естествена бариера – измиват се „добрите бактерии“. Това на свой ред, създава благоприятна среда за колонизирането на „лоши бактерии“, които пък поради краткото разстояние, може лесно да достигнат пикочния мехур и да предизвикат цистит. Ако все пак е наложително да използвате интимна хигиена, добре е да се ориентирате към продукти, които не съдържат допълнително парфюмни вещества.   Важно допълнение: Не прекалявайте! Като всяко друго нещо, което е прекалено и прекалената хигиена крие своите рискове.  Възможно е да нарушим баланса на микрофлората и да се „радваме“ на допълнителен дискомфорт впоследствие.   Не задържайте „лошото“ в себе си! Изпразването на пикочния мехур е важно за превенцията от цистит. Ако се „стискаме“ с часове, създаваме благоприятна среда за развитието на бактерии, тъй като лишаваме организма от полезното „отмиване“ на бактериите от урината при уриниране.   Използвайте силата на водата – приемайте достатъчно количество вода и течности като цяло, за да осигурите нормалната работа на бъбреците и да избегнете концентрирането на урината, което е друга сигурна предпоставка за цистит. Оптималното количество течности, които трябва да се приемат е между литър и половина и два литра на ден. Естествено, не визираме само водата като течност, можете да консумирате и билкови чайове, натурални сокове и други.     И накрая... Справянето с цистита е комплексно – от спазването на правилно поведение с цел профилактика (т.е. предпазни мерки) до подходящо лечение. Като под профилактика обхващаме всички описани по-горе препоръки, за да се избегнат усложнения. Mного растителни екстракти като червена боровинка, бяла бреза, мечо грозде или бучу имат доказано благоприятно действие за профилактика и справяне с острия дискомфорт при цистит. Спазването на лична хигиена е важно за превенцията на цистит, но не прекалявайте и бъдете внимателни с интимната козметика, която подбирате, за да не нарушите баланса на урогениталната микрофлора.     Вижте още: Диета при цистит

Митове и истини за болката в гърба

  Болката в гърба е изключително често явление в живота на съвременния човек. Според Световната здравна организация, над 60% от населението в развитите държави е страдало поне веднъж през живота си от болка в гърба, като някои я описват дори като непоносима. Болките в гърба, продължителността и появата им през различните части от деня могат да варират и са доста индивидуални. Със сигурност, обаче, сте чували поне един слух за болката в гърба, дори и да не сте му обърнали толкова внимание. Митове или истини са някои от тези най-често срещани твърдения, четете по-нататък в статията.   1.Вдигането на тежки предмети само по себе си може да доведе до болки в гърба Мит! Когато повдигате даден предмет, от много по-голяма важност е начинът, по който го повдигате, отколкото неговата тежест. Дори по-лек предмет, вдигнат по грешен начин, може да доведе до болка в гърба. За да намалите риска от поява на болка, стремете се да бъдете максимално близко до тежкия предмет и да използвате мускулите на краката си при повдигането му. Важно е и да не завъртате торса си настрани по време на вдигане на тежестта, тъй като така е много по-вероятно да получите схващане. Внимавайте, винаги преценявайте ситуацията и възможностите си! Не всичко трябва да е на всяка цена!   2.Неправилната поза при седене причинява болки в гърба   Абсолютна истина! Болките в гърба могат да бъдат провокирани от лошата поза, която заемаме, докато стоим седнали или сме изправени. Седенето на офис стола в продължение на часове, например, е активен процес, който ангажира мускулите и ставите на гръбначния стълб, бедрата и таза, което може да доведе до неприятни усещания. Основните принципи на правилната стойка са: изправени рамене, гръбначен стълб, който следва естествената си извивка и стъпала, поставени изцяло на пода. Но дори и с правилна стойка, ако седите неподвижни за дълъг период от време може да доведе до преумора на гърба. Специалистите препоръчват горещо - правете почивки, и то активни! - разхождайте се из офиса или мястото, където сте, правете прости разтягания, или поне поотпускайте за кратко гърба си върху облегалката на стола.   3.Топлите компреси са по-добър вариант от студените при болка в гърба Мит! Това е много разпространено твърдение. Много хора мислят, че топлината ще отпусне болката в гърба, докато леда от студените компреси ще я влоши и ще допринесе за още по-голямо схващане. Истината е, че систематично проучване на Кокрейн доказва, че и топлите, и студените компреси са еднакво ефективни методи за моментно облекчение от болката и възпалението. Можете да комбинирате или да редувате двата метода – студени компреси пред нощта, последвани от топли такива през деня. Ако този метод не е полезен и болката се влоши още в началото, консултирайте се с лекари от областта на неврологията и ортопедията.   4.Задължително е да си направите образно изследване, като рентгенова снимка или ядрено-магнитен резонанс при болки в гърба Мит! В практиката, добрите специалисти често поставят диагнозата само чрез сваляне на анамнеза и провеждане на физикален преглед. Разбира се, съществуват симптоми, които индикират провеждането на образни изследвания като рентгенова снимка, ядрено-магнитен резонанс или компютърна томография, но това е случаят при не повече от 10% от пациентите. Например, при спазъм на някой мускул, образното изследване не би показало някаква находка, което го прави напълно излишно и допълнително може да доведе до назначаване на други изследвания, манипулации и дори оперативни интервенции. Освен че са излишно скъпи, тези изследвания могат да причинят допълнителен стрес на пациента.   5.След появата на болката в гърба едва ли някога ще мога да се върна обратно към нормалния си ритъм на живот Мит! Нормално е хората с болка в гърба да бъдат предпазливи при завръщането към начина, по който са извършвали ежедневните си дейности като работа, спорт или хоби преди възникналия проблем. Това е нормално, имайки предвид, че проблемите с гърба могат да бъдат изключително болезнени, особено в началото. Добрата новина е, че в повечето случаи състоянието се подобрява сравнително бързо – в рамките на няколко седмици. Само при малък процент от хората с болки в гърба обикновено има трайни последствия и по-сериозни затруднения при завръщане към ежедневните дейности.   6.Движението ще влоши болката в гърба Мит! Смята се, че при проявен проблем с болка в гърба, залежаването и пълната обездвиженост в повечето случаи е погрешно. Хората с болки в гърба, които остават активни дори и при болка, се възвръщат по-бързо към ежедневните си дейности. Намерете баланса между покой и движение, като е добре да включите леки и добре подбрани упражнения. Ако се налага, консултирайте се с кинезитерапевт. Със сигурност болката ще промени движенията и позата ви, но се постарайте да извършвате нормалните за вас движения, доколкото дискомфортът позволява. Не на последно място, умереното спортуване може да намали шанса от възвръщане на болката с 50%. От спортовете препоръчителни са тези, ангажиращи цялото тяло – например плуване.   7.Хранителните добавки помагат за справянето с проблема Абсолютна истина! Действието на хранителните добавки не е фокусирано върху мигновеното облекчаване на болката, а върху дългосрочното подобряване на съответното състояние. Целта на хранителните добавки е да набавят на организма вещества, които му липсват, за да може да се справи с конкретния проблем. Затова специалистите препоръчват включването към диетата и прием на хранителна добавка, която е обогатена с високи концентрации на споменатите активни съставки, за да се справите по-лесно и бързо с неприятната болка и да намалите честотата и остротата на повтарящите се кризи. Когато става въпрос за остри хронични заболявания на периферната нервна система, такива съставки са уридин монофосфат, ацетил Л-карнитин, витамини от B-комплекса, куркумин, магнезий, които имат доказано противовъзпалителни, невропротективни (защитават нервите), и дори аналгетични (обезболяващи) свойства. Изключително важно е, че тези активни съставки подпомагат възстановяването на миелиновата обвивка на нервите и намаляват вредните въздействия на възпалението. Пример за хранителна добавка, която съдържа богат набор от активни съставки, действащи в подкрепа на периферната нервна система е Fenaxon.   Съществуват много методи за справяне с болката в кръста, гърба или раменете. Към дългия списък се включват прием на аналгетици, компреси, физиотерапия, акупунктура, лечебни масажи и други. Ако болката и сковаността се задържат дълго време или се задълбочават, винаги се