Лутеин – Любопитни факти, ползи и свойства

Какво представлява Лутеинът?

Лутеинът е жълт пигмент и е един от 600-те познати каротеноиди, които се срещат в растенията. Като останалите жълти пигменти в природата се среща в най-голямо количество в зелените листни зеленчуци, в които Лутеинът взема участие в процеса на фотосинтеза. При по-високи концентрации пигментът придава оранжев или червеникав оттенък на растенията.

В природата, Лутеинът, заедно със зеаксантинът (друг важен каротеноид) играят ролята да абсорбират излишната светлинна енергия с цел да се избегне увреждането на растенията от въздействието на светлинните лъчи.

Освен че се намират в много от зелените листни растения, цветните плодове и зеленчуци, Лутеинът и зеаксантинът се намират във високи концентрации в ретината – задната вътрешна обвивка на окото, върху която се прожектират образите. Най-богата на Лутеин е макулата на човешкото око (малка област от ретината), което й прадава характерен жълтеникав цвят. Всъщност именно затова макулата също се нарича “macula lutea” (от латински macula, което означава “петно”, и lutea, което означава “жълто”).

Кои храни са богати на Лутеин?

Интересен факт е, че Лутеинът e отговорен за ярките цветове на много от плодовете, но пигментът се среща в най-големи количества в зелените листни зеленчуци. Това се обяснява с факта, че хлорофилът в тъмнозелените зеленчуци маскира лутеинови и зеаксантинови пигменти, така че зеленчуците са зелени на цвят.

Основен източник на Лутеин са магданоз, зеле, спанак, ряпа, тиквички, броколи, тиква, брюкселско зеле и други. Други добри източници са портокаловият сок, пъпешът, червените чушки, тиква и грозде.

Приемът на мазнини подобрява усвояването на Лутеин. Включването им в диетата, като например овкусяване на зелената салата със зехтин или добавянето на малко масло с варените зеленчуци, е добра идея. Яйченият жълтък също е важен източник на Лутеин, тъй като високото съдържание на мазнини в него могат да подобрят усвояването на пигмента.

 

 

Какви са ползите за организма от Лутеин?

Лутеинът изпълнява функцията на мощен антиоксидант. Заедно с други естествени антиоксиданти (витамин С, бета-каротин и витамин Е), предпазват организма от вредното въздействие на свободните радикали, които могат да увредят клетките и да играят роля за развитието на много хронични заболявания.

Поради антиоксидантните си свойства е установено, че приемът на Лутеин спомага за предпазване от развитието на атеросклероза (натрупване на мастни плаки по стените на артерии). Наличието на тези плаки се свързва с много сърдечни-съдови усложнения като инфаркт и инсулт.

Приемът на Лутиеин оказва и благоприятни въздействия и върху кожата, като я предпазва от вредното въздействие на UV-лъчите.

Но едно от най-важните свойства на Лутеин е поддържането на добро зрение!

При изследването на Лутеин е установено, че след прием от организма той се натрупва в очите на две места – в макулата и в лещата на окото.

Макулата е област от ретината, която е мястото на най-ясно цветно виждане. Лутеинът е основен пигмент в макулата и е от съществено значение за доброто зрение. Пигментът филтрира вредната синя светлина, която е основен неблагоприятен фактор за увреждане на клетките в ретината. Продължителното излагане на синя светлина и прекарването на дълго време пред монитори, увеличават риска от развитието на възрастово-обусловена макулна дегенерация. Това е очно заболяване, засягащо централното зрение с напредване на възрастта. Късния стадий на заболяването води до пълна загуба на зрението при почти 90% от заболелите. Изследванията в Харвардския университет доказват, че приемът на 6 mg Лутеин дневно за по-продължително време намалява възможността от увреждане на макулата с 43%.

Лещата на окото е фина и често увреждаща се структура. Съставена е от 98% сухото вещество под формата на протеини. Свободните радикали в тялото могат да увредят тези протеини, което води до заболяването, по-известно като “перде” или катаракта. Среща се предимно при възрастни хора, като важна роля за появата му играят силната ултравиолетовото излъчване и тютюнопушенето. Някои хронични болести, като например диабет, също така увеличават риска от появата на “перде”. За щастие, има начин да се предотврати тази болест именно с действието на антиоксидантите. Установено е, че редовен прием на комбинирана антиоксидантна защита опасността от поява на “перде” се намалява с над 30%.

Основни ефекти на Лутеин върху зрителната система:

  • Предпазва от нарушения в зрението, причинени от повишен оксидативен стрес и свободни радикали (цигарен дим, прием на лекарства, замърсен въздух, UV лъчи и др.)
  • Подобрява зрителната адаптацията на окото в тъмното (препоръчва се прием при често нощно шофиране);
  • Има благоприятен ефект при умора на очите, причинена от продължителна работа с компютър на изкуствено осветление
  • Подпомага укрепването на очните капиляри, което е важно при диабетици и пушачи поради повишения риск от очни проблеми при тях

Други очни заболявания, при които приемът на каротениди оказва положителен ефект, са диабетната ретинопатия и увеита.

Каква е препоръчителната дневна доза?

Не съществува определена препоръчителна доза за прием на Лутеин, но въпреки това е установено, че оптималният прием варира между 6 и 20 мг на ден. Ако се приема под формата на добавка, доза от 10 мг на ден е достатъчна за осъществяването на благоприятните ефекти на Лутеина.

Ако е налично някакво заболяване (като например възрастово – обусловена макулна дегенерация), дневният прием се трябва да се повиши. Необходимата дневна доза Лутеин се увеличава и когато организмът е изложен на по-голям стрес. Например пушачите се нуждаят от прием на по-големи количества Лутеин, тъй като имат доказано по-ниски нива на каротеноиди, в сравнение с непушачите.

Безопасен ли е Лутеинът?

До момента не са установени някакви странични ефекти на Лутеин. Смята се, че прилагането му под формата на добавки е безопасно и при деца.

Какво представлява компютърното зрение и как да си помогнем?

Знаете ли защо консултацията с лекар е наистина важна?