Митове и истини за болката в гърба

Болката в гърба е изключително често явление в живота на съвременния човек.

Според Световната здравна организация, над 60% от населението в развитите държави е страдало поне веднъж през живота си от болка в гърба, като някои я описват дори като непоносима. Болките в гърба, продължителността и появата им през различните части от деня могат да варират и са доста индивидуални. Със сигурност, обаче, сте чували поне един слух за болката в гърба, дори и да не сте му обърнали толкова внимание. Митове или истини са някои от тези най-често срещани твърдения, четете по-нататък в статията.

1. Вдигането на тежки предмети само по себе си може да доведе до болки в гърба

Мит! Когато повдигате даден предмет, от много по-голяма важност е начинът, по който го повдигате, отколкото неговата тежест. Дори по-лек предмет, вдигнат по грешен начин, може да доведе до болка в гърба. За да намалите риска от поява на болка, стремете се да бъдете максимално близко до тежкия предмет и да използвате мускулите на краката си при повдигането му. Важно е и да не завъртате торса си настрани по време на вдигане на тежестта, тъй като така е много по-вероятно да получите схващане. Внимавайте, винаги преценявайте ситуацията и възможностите си! Не всичко трябва да е на всяка цена!

2. Неправилната поза при седене причинява болки в гърба

Абсолютна истина! Болките в гърба могат да бъдат провокирани от лошата поза, която заемаме, докато стоим седнали или сме изправени. Седенето на офис стола в продължение на часове, например, е активен процес, който ангажира мускулите и ставите на гръбначния стълб, бедрата и таза, което може да доведе до неприятни усещания. Основните принципи на правилната стойка са: изправени рамене, гръбначен стълб, който следва естествената си извивка и стъпала, поставени изцяло на пода. Но дори и с правилна стойка, ако седите неподвижни за дълъг период от време може да доведе до преумора на гърба. Специалистите препоръчват горещо – правете почивки, и то активни! – разхождайте се из офиса или мястото, където сте, правете прости разтягания, или поне поотпускайте за кратко гърба си върху облегалката на стола.

3. Топлите компреси са по-добър вариант от студените при болка в гърба

Мит! Това е много разпространено твърдение. Много хора мислят, че топлината ще отпусне болката в гърба, докато леда от студените компреси ще я влоши и ще допринесе за още по-голямо схващане. Истината е, че систематично проучване на Кокрейн доказва, че и топлите, и студените компреси са еднакво ефективни методи за моментно облекчение от болката и възпалението. Можете да комбинирате или да редувате двата метода – студени компреси пред нощта, последвани от топли такива през деня. Ако този метод не е полезен и болката се влоши още в началото, консултирайте се с лекари от областта на неврологията и ортопедията.

4. Задължително е да си направите образно изследване, като рентгенова снимка или ядрено-магнитен резонанс при болки в гърба

Мит! В практиката, добрите специалисти често поставят диагнозата само чрез сваляне на анамнеза и провеждане на физикален преглед. Разбира се, съществуват симптоми, които индикират провеждането на образни изследвания като рентгенова снимка, ядрено-магнитен резонанс или компютърна томография, но това е случаят при не повече от 10% от пациентите. Например, при спазъм на някой мускул, образното изследване не би показало някаква находка, което го прави напълно излишно и допълнително може да доведе до назначаване на други изследвания, манипулации и дори оперативни интервенции. Освен че са излишно скъпи, тези изследвания могат да причинят допълнителен стрес на пациента.

5. След появата на болката в гърба едва ли някога ще мога да се върна обратно към нормалния си ритъм на живот

Мит! Нормално е хората с болка в гърба да бъдат предпазливи при завръщането към начина, по който са извършвали ежедневните си дейности като работа, спорт или хоби преди възникналия проблем. Това е нормално, имайки предвид, че проблемите с гърба могат да бъдат изключително болезнени, особено в началото. Добрата новина е, че в повечето случаи състоянието се подобрява сравнително бързо – в рамките на няколко седмици. Само при малък процент от хората с болки в гърба обикновено има трайни последствия и по-сериозни затруднения при завръщане към ежедневните дейности.

6. Движението ще влоши болката в гърба

Мит! Смята се, че при проявен проблем с болка в гърба, залежаването и пълната обездвиженост в повечето случаи е погрешно. Хората с болки в гърба, които остават активни дори и при болка, се възвръщат по-бързо към ежедневните си дейности. Намерете баланса между покой и движение, като е добре да включите леки и добре подбрани упражнения. Ако се налага, консултирайте се с кинезитерапевт. Със сигурност болката ще промени движенията и позата ви, но се постарайте да извършвате нормалните за вас движения, доколкото дискомфортът позволява. Не на последно място, умереното спортуване може да намали шанса от възвръщане на болката с 50%. От спортовете препоръчителни са тези, ангажиращи цялото тяло – например плуване.

7. Хранителните добавки помагат за справянето с проблема

Абсолютна истина! Действието на хранителните добавки не е фокусирано върху мигновеното облекчаване на болката, а върху дългосрочното подобряване на съответното състояние. Целта на хранителните добавки е да набавят на организма вещества, които му липсват, за да може да се справи с конкретния проблем. Затова специалистите препоръчват включването към диетата и прием на хранителна добавка, която е обогатена с високи концентрации на споменатите активни съставки, за да се справите по-лесно и бързо с неприятната болка и да намалите честотата и остротата на повтарящите се кризи. Когато става въпрос за остри хронични заболявания на периферната нервна система, такива съставки са уридин монофосфат, ацетил Л-карнитин, витамини от B-комплекса, куркумин, магнезий, които имат доказано противовъзпалителни, невропротективни (защитават нервите), и дори аналгетични (обезболяващи) свойства. Изключително важно е, че тези активни съставки подпомагат възстановяването на миелиновата обвивка на нервите и намаляват вредните въздействия на възпалението. Пример за хранителна добавка, която съдържа богат набор от активни съставки, действащи в подкрепа на периферната нервна система е Fenaxon.

Съществуват много методи за справяне с болката в кръста, гърба или раменете. Към дългия списък се включват прием на аналгетици, компреси, физиотерапия, акупунктура, лечебни масажи и други. Ако болката и сковаността се задържат дълго време или се задълбочават, винаги се консултирайте със специалист, който ще ви помогне да изготвите най-подходящия индивидуален план за лечение. Не разчитайте на твърдения, които просто сте чули от някъде, без да ги поставяте под съмнение. Винаги се информирайте добре, за да може да взимате най-правилните за вас решения. Особено, когато това се отнася до здравето ви.