Холинът – важният нутриент

Choline

Какво всъщност е холинът?

Холинът е нещо като таен агент. Малко хора знаят какво представлява, колко е важен за тялото и функциите му и къде се съдържа. Ето защо сега ще ви запознаем по-подробно с него. Холинът е органично водоразтворимо съединение  с дълга и сложна формула – C5H14NO. Естествено, няма нужда да я помните. По-важното е да запомните, че тъй като е химически подобен на B-витамините, често е причисляван към тяхната група под наименованието В4.

Каква е ролята на холина в организма ни?

Като важно химично съединение, холинът влиза в разнообразни роли. Той е прекурсор на ацетилхолина. Ацетилхолинът, от своя страна, е ключов невротрансмитер – най-използваният от организма ни комуникатор между невроните. Той участва във формирането и съхранението на спомените, в комуникацията на невроните и управлението на моторните ни функции, т.е. всички движения, които осъществяваме посредством различните мускулни групи.
Връщаме се на холина и множеството функции, които изпълнява. Той съдейства за оползотворяването на мазнините и регулира мастните натрупвания в черния дроб. И участва в процеса на кръвотворене,в този на метилиране на ДНК.
Холинът е и от първостепенно значение за добрата памет, умственото развитие, нормалните мускулни контракции, здравето на сърдечно-съдовата система и ограничаването на възпалителните процеси.

Какви са ползите oт холина?

След множество изследвания е установено, че той забавя развитието на болестта на Алцхаймер, облекчава симптомите на болестта на Паркинсон, предотвратява тревожността и безпокойството и влияе положително на повечето нервни разстройства. Важен е за поддържането на енергията, тъй като подпомага психо-емоционалното състояние и успешно насърчава възстановяването след напрежение и стрес.
Според някои проучвания, приемът по време на бременност е полезен, защото намалява риска от аномалии в плода.
В детския организъм холинът е нещо като главния герой, който се грижи за развитието на нервната им система и ако се приема в нужните количества би предотвратил развитието на вродени дефекти.

Ами ако имаме дефицит на холин?

Недостигът на холин както и недостигът на всяко друго ценно за организма ни вещество, би имал своите последици. В случая недостигът на този важен нутриент, би довел до крайни диагнози като цироза и мастна дегенерация на черния дроб, заболявания от страна на сърдечно-съдовата система, неврологични усложнения. Главоболие, световъртеж и повишено артериално налягане, повръщане са ранните симптоми. Тъй като те са широко разпространени, наличието им не означава непременно дефицит, но проверката при специалист е задължителна.
Особено внимание е нужно да се обърне на недостига на холин в храната на бременни и деца, тъй като това може да се отрази на умственото развитие на детето.
Обърнете внимание, че консумацията на алкохол, кофеин и захар ограничава усвояването на холина. Естрогенът, сулфамидните лекарства и термичната обработка го разрушава.

Каква е препоръчителната дневна доза холин?

Дневната доза се влияе от няколко различни фактори като количеството метионин, бетаин и фолати в храната, способност за производство на холин ендогенно, генетични мутации, пол, бременност, кърмене, етап на развитие и други. Според изследвания, без опасност за здравето, консумацията до 3,5гр. холин дневно при възрастните и не повече от 3гр. за тийнейджъри е позволена и желателна. В обобщение ще кажем, че поддържането на нормални нива на този полу-витамин са изключително важни и даже задължителни за доброто здраве и функция на организма ни.

Кои са храните богати на холин?
Знаете ли защо консултацията с лекар е наистина важна?