Компютърното зрение – битката между дисплея и очите

Какво прави работата на компютър с очите ни и как да се предпазим от вредните влияния?

 

Статистически погледнато, служителите в Европа, прекарват минимум 6 часа дневно в използването на компютър, а това са 1548 часа за една година. Естествено, работата на компютър, води до изморени очи. Ето защо грижата за тях е изключително важна и комплексна. Тя включва упражнения за очите, подходящ режим на работа с чести и достатъчно продължителни почивки, правилно хранене и хранителни добавки, които да добавят нужните за организма вещества, когато храната не успява да го набави. Какво е необходимо да правите, когато усещате симптомите на компютърното зрение, четете по-надолу.

Какво представлява синдромът на компютърното зрение?

Синдромът на компютърното зрение засяга очите и води до проблеми със зрението. Свързан е с използването на електронни дисплеи – без значение дали са на смартфон, лаптоп или настолен компютър.

Какви са симптомите на компютърното зрение?

  • затруднения с фокусирането
  • сухи, уморени или парещи очи
  • замъглено или двойно виждане
  • течащи очи
  • главоболие
  • виене на свят
  • болки във врата, произлизащи от стойката на тялото

Какви са причините за компютърното зрение?

Натоварването на очите се причинява от няколко фактора, на които е наистина важно да обърнем внимание:

  • слабо осветление в стаята, в която се намираме
  • яркостта на екрана
  • синята светлина се счита за вредна, тъй като с годините би могла да доведе до макулна дегенерация
  • концентрацията, която ни е нужна, за да следим случващото се на екрана, води до умора в очите, а не наличието на самия екран. Подобна умора се усеща и при дълго шофиране
  •  отблясъци от екрана
  • неправилна поза на седене
  • неподходящо разстояние до монитора
  • некоригирани зрителни проблеми


Всички тези фактори могат да се проявят групово или самостоятелно, но водят до един краен резултат – влошено зрение. Знаем, че всеки проблем има своето решение, ето няколко фактора, на които да обърнем внимание, когато искаме да се погрижим за очите си.

Как да се справим?

Знаете ли, че окото е един от най-сложните органи в тялото ни? Той може да обработва по около 36 хил. бита информация на час и да фокусира по 50 неща в секунда. Това е впечатляващ поток от информация, който минава през мозъка ни. Но за да бъдат във форма очите ни, е нужно да изградим определени навици, които да подпомагат грижата и почивката им.

Храна

Разнообразното и балансирано дневно меню е изключително важно и е неизменна част за здравето на очите ни. Най-полезните за тях храни са тези, които съдържат витамини А, C, E, цинк, омега-3 мастни киселини, лутеин, зеаксантин, астаксантин и други антиоксиданти.

Витамин C може да се приема от много плодове като портокали, лимони, грейпфрути, мандарини, шипки, киви, годжи бери и ягоди, както и зеленчуци: броколи, чушки, зеле, тиквички, копър и магданоз.

Лутеинът е най-известният герой с мощни антиоксидантни сили. Той е добре познат каротеноид, който се съдържа в периферната част на ретината.

Зеаксантин е друг, не по-малко известен вид каротеноид, който се съдържа в централната част на ретината (макулата). Спомага за понижаването на риска от развитие на катаракта и МДСВ (макулна дегенерация свързана с възрастта).

Астаксантинът също е от семейството на каротеноидите. Проучване от 2002г. показва, че хората, които приемат по 5мг астаксантин на ден, имат по-добро функциониране на зрението. Други проучвания говорят, че приемът на астаксантин за продължителен период от време, спомага за подобряването на зрителната острота и има профилактично действие срещу редица очни заболявания. Той се съдържа в микроскопичните водорасли, сьомгата, пъстървата, скаридите и раците.

Цинкът е микроелемент, който е от съществено значение при репликацията на ДНК. Той е най-разпространеният микроелемент в тялото след желязото
и недостигът му е свързан с влошаване на нощното виждане, както и с повишен риск от развитие на катаракта.

Антоцианините са вид растителни пигменти, които имат антиоксидантни свойства и са много полезни за здравето на очите. Съдържат се в дребни горски плодове като боровинки и касис. Последните заслужават особено внимание, защото в състава им също им антиоксиданти, омега-3 мастни киселини, множество минерали и витамини.

Хранителни добавки

Хранителните добавки са онези вълшебни допълнения към храната, които ни помагат, когато не винаги успяваме да си набавим нужните елементи чрез ежедневната ни диета. За пример можем да дадем Неовиста. Това е хранителна добавка с благоприятен ефект върху здравето на зрителния апарат. Препоръчва се от доктори при умора на очите и съдържа витамин С, цинк, лутеин и екстракт от боровинка, в оптималните дневни дози.

Какво друго можете да направите за очите си?

Очилата за компютър са един от най-често срещаните избори при „битката“ между дисплея и очите. Те филтрират количеството синя светлина, намаляват напрежението и умората на очите, увеличават зрителния комфорт, подобряват цветовия контраст и спомагат за доброто фокусиране през целия ден.

Спазвайте подходяща дистанция от монитора. Без значение какво устройство използвате, уверете се че сте на разстояние, щадящо очите ви.

Правилото 202020

Отново повтаряме това така важно правило – на всеки 20 минути, правете по 20 секунди почивка и се фокусирайте върху нещо, което е минимум на 20 метра разстояние. Отделно, на всеки 2 часа правете по 15 минутна почивка.

Редовни посещения при офталмолог

Характерното за зрението ви е, че се изменя в годините, а това носи със сеже си вероятността да имате нужда от очила или контактни лещи с определен диоптър.

Всички тези съвети не изискват усилие, т.е. биха могли да бъдат прилагани навсякъде без проблем. Без значение на колко години сте или в каква среда работите, те биха улеснили защитата на очите ви.

Какво са „сухите очи” и как да се отървем от тях?
Знаете ли защо консултацията с лекар е наистина важна?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *