Хранителни добавки

  • b-protekt BG

    b-Protekt®

    21.98 BGN
    Добави в количката
  • Selenogin®

    24.98 BGN
    Добави в количката
  • STADYXIN®

    24.98 BGN
    Добави в количката

най-новите статии

Ниското кръвно и защо не трябва да го пренебрегваме

Широко разпространено е вярването, че колкото по-ниско е кръвното налягане, толкова по-добре. Това обаче невинаги е вярно. При някои условия показателите на ниското кръвно налягане също могат да се превърнат в повод за притеснение, особено при по-възрастни пациенти. За да може да върши работата си правилно, кръвното трябва да е достатъчно високо и да снабдява крайниците, органите и мозъка с кръв и кислород. Дали то е ниско или високо обаче зависи повече от здравната ви история, отколкото от отчетените числа върху апарата. Кръвно 90/60 mmHg например може да е съвсем нормално за млад и здрав човек, докато при възрасен пациент със сърдечни проблеми кръвно 115/70 mmHg може да се счете за ниско, да предизвика слабост и замаяност. От какво зависи кръвното налягане? Кръвното налягане зависи от три неща: ударен обем, тоест количеството кръв, изтласкано от сърцето при удар сърдечен ритъм тонус на кръвоносните съдове, тоест колко чисти и гъвкави са те Заболявания, афектиращи някое от трите гореизброени, могат да причинят ниско кръвно налягане. Например, сърдечна недостатъчност в комбинация с нисък ударен обем може да бъде проблемна, ако кръвоносните съдове на човек не успеят да реагират и да запазят стойностите в адекватна норма. Прекомерно бавната сърдечна честота, наречена брадикардия, също може да доведе до опасно ниски показатели. Някои заболявания могат да увредят здравето на кръвоносните съдове и да доведат до ниско кръвно. Сред тях са различни инфекции, парализа (може да бъде свързана с инсулт или нараняване) и някои ендокринни заболявания, например ниски нива на кортизол. Автономните разстройства могат да понижат или повишат тонуса на кръвоносните съдове и сърдечния ритъм. В резултат на това, кръвното налягане може да варира. Какво означава артериална хипотония Ниското кръвно налягане е известно с медицинския термин хипотония. То се характеризира със стойности под 105/70 mm Hg. Ниското кръвно може да засегне хора в различна възраст, като рискови групи са възрастните и бременните жени. В действителност ниското кръвно е често срещано състояние по време на бременност, най-вече в първите 24 седмици. Това се дължи се активно циркулиращия в организма хормон прогестерон, който отпуска стените на кръвоносните съдове, а от това следва и понижаване на кръвното. Трите основни типа хипотония Ортостатична хипотония Тя се наблюдава при извършване на резки движения (напр. рязко изправяне) или веднага след хранене, трае само няколко секунди, като е достатъчно е човек да седне, за да премине замайването или причерняването. Този вид хипотония се дължи на нарушение на кръвообръщението или дехидратация на организма. Неврогенна хипотония Тя се проявява при липса на синхрон между мозъка и нервните сензори. В този случай мозъкът получава „грешни сигнали“, а именно, че кръвното налягане е високо, без реално да е така, и съответно изпраща импулси за забавяне сърцебиенето. Неврогенна хипертония се наблюдава при състояние на стрес, уплаха. Остра/тежка хипотония В състояние на шок за организма се проявява така наречената тежка хипотония. При нея кръвното налягане спада толкова много, че мозъкът спира да изпраща импулси към останалите органи, което предизвиква объркване в тяхното функциониране. Това може да доведе до тежки състояния, като мозъчен инсулт, миокарден инфаркт, бъбречна недостатъчност, чревна исхимия. Този шок за организма може да бъде предизвикан при силна септична инфекция, анафилактичен шок или алергия към определени лекарства, при вътрешен или външен кръвоизлив, сериозни изгаряния, нарушения във функционирането на бъбреците и сърцето.

7 съвета за здрав стомах

До съвсем скорошен етап в историята на медицината се е смятало, че всички бактерии са вредни. Общата представа на учените и хората за бактериите е била, че това са опасни микроорганизми, които причиняват болести, от които трябва да се пазим и с които активно да се борим посредством антибиотични средства. Истината е, че в храносмилателната система на човек се намират близо 1000 различни вида микроорганизми – бактерии, дрожди, вируси, протозои, гъби и т.н. Правилното научно наименование на тези микроорганизми е „микробиота“. Проучванията асоциират здравия чревен микробиот с по-ниска честота на рак, сърдечни и чернодробни заболявания, диабет, астма, депресия, колики, алергии и др. Повечето от тези микроорганизми имат съществено значение за поддържане на нашето здраве и най-вече за храносмилането. Микробиотата участва активно в храносмилането, подпомага поддържането на добрата фигура и не на последно място – стимулира правилното функциониране на имунната система. Както микробиотата влияе върху храната, така и обратното – начинът на хранене оказва влияние върху баланса на микроорганизмите. Затова е от изключително значение да се приемат храни, която да подпомагат растежа и развитието на „добрите“ бактерии в организма. Съвети за правилно хранене Храната, която приемаме ежедневно, храни не само нас, но и трилионите бактерии, които живеят в тялото ни. Затова трябва да подбираме храни, които допринасят за баланса на микроорганизмите и които осигуряват здрава микробиота. Всеки човек е различен със своите индивидуални нужди, но има някои принципи за подобряване на  храносмилането, фигурата и като цяло общото здравословно състояние, които са универсални. Най-общо казано чревният микробиот се счита за здрав тогава, когато има възможно най-голямо разнообразие от различни видове бактерии в него. Причината за това е, че всеки отделен бактериален щам има различни ползи за здравето. Диета, състояща се от по-разнообразни храни, спомага за създаването и поддържането на по-голямо разнообразие и на полезните чревни бактерии. Няколко лесни съвета за здрава чревна флора: ПОВИШЕН ПРИЕМ НА ЗЕЛЕНЧУЦИ, ПЛОДОВЕ, БОБОВИ РАСТЕНИЯ  Плодовете и зеленчуците са най-добрите източници на хранителни вещества за полезните бактериите. Храната на бактериите се нарича пребиотик. Обикновено пребиотиците са несмилаеми хранителни елементи, които не се разграждат от организма, но попадайки в червата служат за храна на чревната микробиота. Плодовете и зеленчуците съдържат голямо количество фибри, които могат да се преработват от определени видове чревни бактерии, като по този начин се стимулира развитието им. Бобовите растения също също са богати на голямо количество фибри. ПРИЕМАЙТЕ ПРОБИОТИЧНИ ХРАНИ Под пробиотични храни се разбират храни като йогурт, кимчи, кефир. В тях се съдържат определени бактерии, които, попадайки в червата, се колонизират и спомагат за регулиране на баланса на чревната микробиота, както и възпрепятстват заселването на вредни и потенциално опасни бактерии. Хората, които консумират редовно кисело мляко, имат доказано по-голямо количество от световно известните полезни бактерии от рода, наречен Lactobacillus. Освен това, при тези хора е установено значително по-ниско количеството на микроорганизмите  (род Enterobacteriaceae), които могат да причинят чревни заболявания, възпаления и хронични системни заболявания. Приемът на пробиотични храни също подобрява симптомите на лактозна непоносимост. ИЗБЯГВАЙТЕ СИЛНО ПРЕРАБОТЕНИТЕ ХРАНИ Те често съдържат химични вещества, които или потискат развитието на полезните бактерии, или улесняват заселването и развитието на „лошите“ бактерии в тънкото и дебелото черво. ИЗБЯГВАЙТЕ КОНСУМАЦИЯТА НА ПОДСЛАДИТЕЛИ Изкуствените подсладители се използват като заместител на захарта. Те обаче доказано могат да повлияят негативно върху естествената чревна флора. Установено е, че хората, които употребяват често подсладителят аспартам, имат увеличено количество на вредните бактерии от род Enterobacteriaceae и род Clostridium в гастроинтестиналния тракт. Това по-голямо количество на вредни бактерии от своя страна повишава риска от развитието на различни чревни заболявания КОНСУМИРАЙТЕ ХРАНИ, БОГАТИ НА АНТИОКСИДАНТИ Антиоксиданти като полифенолите (растителни компоненти) имат редица полезни ефекти върху организма, като намаляване на кръвното налягане, възпалението и оксидативния стрес. Можете да ги откриете в червеното вино, броколите, боровинките, ядките и др. Нека зехтинът да бъде Вашата мазнина на избор, защото той също съдържа голямо количество полифеноли, известни със своето полезно и антиоксидантно действие. ВКЛЮЧЕТЕ ПЪЛНОЗЪРНЕСТИ ХРАНИВ ДИЕТАТА СИ Пълнозърнестите храни са много богати на фибри и неусвояеми въглехидрати, като например бета-глюкан. Те преминават през червата непроменени без да се усвояват и достигат дебелото черво, където се разграждат от микроорганизмите, подпомагайки растежа и развитието им. ПРИЕМАЙТЕ ПРЕБИОТИЧНИ ХРАНИТЕЛНИ ДОБАВКИ Както споменахме, пребиотиците са „храната“ на микроорганизмите, които живеят в нас. Представляват основно фибри или комплексни въглехидрати, които не могат да се усвоят от човешките клетки. Вместо това, някои бактерии ги използват за гориво. Много плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни съдържат пребиотици, но те могат да се открият и под формата на добавки, с която се гарантира ежедневният им прием в достатъчно количество. В състояния на стрес и особено по време на антибиотичен прием, добавете към диетата си хранителна добавка с пробиотик и пребиотик. Тъй като антибиотиците унищожават „добрите“ бактерии в гастроинтестиналния тракт, се нуждаем от пребиотик, който да подсили растежа им, както и  от пробиотици, които да възвърнат чревния баланс. Здравият микробиом от своя страна гарантира правилно функциониране на имунната система.

Хранителни добавки за хора с диабет и преддиабет

Защо диабетиците трябва да приемат хранителни добавки? Хранителните добавки са чудесен начин да подпомогнем своята имунна система, а в ситуацията с глобалния вирус, никога не е било по-важно да имаме силна и здрава имунна система. За диабетиците хранителните добавки сад дори по-важни, защото е доказано, че хората с това хронично заболяване страдат повече от липса на микроелементи, за разлика от здравото население. Също така приемът на микроелементи в правилно количество се асоциира с намален риск от развитие на усложниения, свързани с диабет, като например увреждане на периферната нервна система и дори влошено зрение. Хранителни добавки, препоръчани за диабетици Хранителните добавки съдържат витамини, минерали и други хранителни компоненти, които дават на тялото ви възможността да функционира нормално. За хората с диабет и преддиабет, хранителните добавки подпомагат поддържането на оптимални нива на кръвната захар и спомагат забавянето на развитието на болестта. Въпреки това е много важно да се консултирате със своя лекар по въпроса кои хранителни добавки са подходящи за вас. Ползи от хранителните добавки за диабетици Има много ползи от използването на хранителни добавки, за да контролирате диабета. Това са само някои от добавките, препоръчвани от лекарите и медицинските специалисти, подходящи конректно за хора с диабет и преддиабет. Алфа–липоева киселина Позната също като и като ALA, тя е страхотен антиоксидант, който обикновено се произвежда в черния дроб, а също така се открива и в храни като спанак и броколи. Проучванията показват, че тя подобрява чувствителността към инсулин и способността на клетките да оползотворяват захарта в кръвта. Някои проучвания свързват ALA с намалената инсулинова резистентност. Освен това тя намалява окислителните щети, които могат да бъдат причинени от висока кръвна захар, а това е от особена важност за запазване на здравето на периферната нервна система в организма. Хром Хромът е важна добавка за диабетици и преддиабетици, защото подобрява гликемичния контрол в тялото и способността му да преобразува въглехидратите в енергия. Проучванията показват, че той може да понижи нуждите на организма от инсулин като подобри глюкозния толеранс, a това помага за поддържането на здравословни нива на глюкоза и намалява кръвната захар на гладно. Биотин Той е важен за диабетици от тип 1 и тип 2, тъй като те са предразположени към ниски нива на ензима глюкокиназа, който е основен компонент на нормалните телесни функции. Проучванията показват, че биотинът работи в синергия с инсулина за повишаване на нивата на ензима глюкокиназа, подобрявайки телесните функции и така поддържайки здравословни нива на глюкоза. Магнезий Магнезият е важен както за диабетици, така и за преддиабетици, тъй като води до нормална секреция на инсулин, намалена инсулинова резистентност и подобрено действие на инсулина в тялото. Проучванията показват, че магнезият може също да намали нивата на кръвната захар на гладно. Витамини B6 и B12 Важно е да се приемат витамини В6 и В12, защото те са полезни за хора, страдащи от усложенения в следствие на диабет, като например невропатия. Невропатията е тежко увреждане на нервната система, причинено от високи нива на кръвната захар. Проучванията показват, че около 44% от по-възрастните диабетици страдат от диабетна невропатия. Освен полезните ефекти срещу диабетна невропатия, Витамин В6 подобрява и глюкозния толеранс. Витамин C Витамин С е важен, тъй като той понижава количеството сорбитол във тялото. Сорбитолът е опасна захар, особено за диабетици, защото когато се натрупа в организма, той може да причини усложнения като ретинопатия, невропатия и увреждане на бъбреците. Важно е витамин С да се приема като добавка, тъй като диабетиците от тип 1 често страдат от недостиг, а за диабетиците тип 2 са важни неговите антиоксидантни качества. Витамин D Недостигът на витамин D може да бъде опасен за хората, живеещи с диабет. Проучванията показват, че приемът на добавки с D е изключително полезен, особено за хора с диабет тип 2. Резултатите доказват, че този витамин подобрява гликемичния контрол и правилната функция на клетките на панкреаса, които произвеждат инсулин. Той подобрява и реакцията на организма към инсулин. Витамин D също така е силен имуностимулант. Калий Инсулинът може да причини дефицит на калий, а причината, поради която това се превръща в проблем за диабетиците, е, че след това този дефицит прави инсулина по-малко ефективен. Приемането на калий като добавка всъщност може да подобри инсулиновата чувствителност на диабетиците, а това прави хормона по-ефективен. Манган  Диабетиците често страдат от недостиг на манган и някои изследвания установяват, че дефицитът на манган е една част от причините за диабет. Приемането му под формата на добавка влияе положително на ензимите в тялото и подобрява глюкозния метаболизъм. Цинк Цинкът е важен елемент за инсулиновия метаболизъм, а също така е отлична защита срещу вирусни инфекции. Изследване на Университета Джон Хопкинс сочи, че цинкът играе решаваща роля за овладяване на диабета. Изследването предполага, че по-високите нива на цинк могат да намалят риска от диабет. Някои изследвания сочат, че много диабетици често страдат от недостиг на цинк. Да изберем правилните хранителни добавки Добрата хранителна добавка е ефективна само когато се приема в правилната дозировка, а да се открие тази дозировка за всеки витамин, минерал и микроелемент може да бъде трудно. Приемането на твърде малко количество може да означава, че добавката е неефективна, докато приемането на твърде много може да бъде опасно. Когато трябва да изберете подходяща за вас добавка е препоръчително първо да се консултирате с вашия лекар. Макар изборът на правилните добавки да има своите положителни страни е важно да отбележим, че приемът на добавки е полезен само ако страдате от дефицит, тъй като прекомерният пример може да причини повече вреди, отколкото ползи. Също така е важно да знаем, че добавките няма по чудо да излекуват диабета, но в комбинация с добра диета и упражнения, те ще поддържат здравето ви.