Актуални продукти

  • Stamatin

    16.98 лв.
    Добави в количката
  • Fenaxon

    29.98 лв.
    Добави в количката
  • Bucconox

    14.98 лв.
    Добави в количката

най-новите статии

Видове артрит и причините за възникването му

Обикновено свързваме думата „артрит“ с болка, подуване и изкривяване в ставите. Tова са основните му симптоми, но артритът представлява възпалителен процес и термина се използва, за да означи над 200 състояния, засягащи ставите, хрущялите, костите и съединителната тъкан. Това възпаление нарушава способността на човек да живее пълноценно и да изпълнява ежедневните си дейности. Има ли лечение артрита и кои са трите най-разпространени форми на артрит?   Артрит Артритът няма универсално лечение. То зависи от вида на заболяването, причините за възникването му, възрастта и общото състояние на организма. Терапиите с лекарства, хранителни добавки, физиотерапия, спорт не лекуват артрита. Те имат за цел да контролират болката и да поддържат качеството на живот. И все пак, животът с артрит не е присъда и съществуват различни методи за лечение и стратегии за промяна на начина на живот, които могат да предпазят ставите от допълнително увреждане и обездвижване. Съществуват много различни видове артрит, както и многобройни състояния, които се означават с този термин. Част от видовете артрит засягат само ставите, а други оказват влияние и върху други органи на тялото. Кои са трите най-разпространените форми на артрит, които засягат ставите?   Остеоартрит Остеоартритът е най-често срещаната форма на артрит. Той се причинява от намаляването на количеството на хрущялна тъкан, която покрива и омекотява движението на ставата, и ѝ позволява да се движи гладко и безболезнено. Хрущялът е твърда, подобна на гума, гъвкава съединителна тъкан, която покрива краищата на костите в здравите стави. Състои се основно от вода и протеини, като основната му функция е да намалява триенето в ставите и да служи като „амортисьор“. При натиск, нормалният хрущял променя формата си и омекотява движението. При намалената хрущялна тъкан, ставата не се движи гладко и това често предизвиква  възпаление, нараняване на костта, влошаване на състоянието на сухожилията. Основните симптоми на остеортрита са болка, подуване и деформация на ставата, намалена гъвкавост и скованост. Тези симптоми се усещат предимно в носещи стави, като колене, бедра и гръбначнен стълб, но често се появяват и в ставите на пръстите на ръцете и палеца на крака. Остеоартритът може да се развие на всяка възраст, но има тенденция да се среща по-често при хора на възраст над 40 години, при активни спортисти, или хора извършващи активна физическа дейност. Леките до умерени симптоми на остеоартрита обикновено се управляват добре чрез комбинация от лекарствена терапия и промяна на начина на живот. Медицинските препоръки за лечение включват приема на болкоуспокояващи за локално приложение, перорални аналгетици, включително нестероидни противовъзпалителни лекарства, които спомагат за облекчаване на болката. Умерените упражнения, здравословното хранене и намаляването на теглото, могат да повлияят много позитивно в посока възстановяване на хрущяла и намаляване на тежестта върху ставата. Хранителните добавки също имат своята важна роля за овладяването на остеоартрита. Съществуват определени активни съставки, които доказано спомагат за облекчаване на болезнените симптоми и сковаността на ставите. Глюкозаминът е естествено съединение, намиращо се в хрущяла, но приемът му под формата на хранителна добавка е изключително важен. Той спомага регенерацията на хрущяла, облекчава острия дискомфорт в костите и в мускулите, а от друга страна, стимулира процеса на образуване на костна маса.   Renovax Rapid включва мощна комбинация от глюкозамин, извлечен от ракообразни и миди, в комбинация с МСМ – органично съединение на сярата, което подпомага облекчаването на общия дискомфорт.. Допълнителната сила на препарата идва от екстракта от Дяволски нокът, който съдържа т.нар. харпагозиди като активно вещество. Съществуват много клинични и научни данни, които потвърждават, че приемът на харпагозиди облекчава болката. Това от своя страна, води до по-рядката употреба на обезболяващи лекарства и нестероидни противовъзпалителни медикаменти, които често дразнят стомаха и натоварват черния дроб.   Ревматоиден артрит Ревматоидният артрит е автоимунно заболяване, което означава, че имунната система атакува собствените клетки на тялото. Причината за възникване на ревматоиден артрит не е съвсем изяснена. Смята се, че имунната система може да се „обърка“ след прекарана инфекция или вирус, и да започне да атакува ставите. Предполага се, че такава реакция може да се предизвика и от натрупване на определени химикали в тялото. Ревматоидният артрит може да се появи постепенно или внезапно, но при всички случаи е свързан с голям дискомфорт – деформация на ставите, болка, подуване, зачервяване и скованост. Подуването може да стане толкова силно, че простите ежедневни дейности като ходене, шофиране, отваряне на буркан, да станат трудни или направо невъзможни. Ревматоидният артрит може да се появи на всяка възраст и е свързан с умора и продължителна скованост след почивка. Причинява преждевременна смъртност и може да влоши качеството на живот. Състоянията, с които се свързва ревматоидният артрит, са сърдечно-съдовите заболявания (исхемична болест на сърцето и инсулт). Лечението на ревматоиден артрит много наподобява лечението на остеоартрита. Обезболяващи, нестероидни противовъзпалителни медикаменти, глюкозамин, здравословна диета, включваща основно риба, ядки, семена, плодове и зеленчуци, бобови растения, зехтин, пълнозърнести храни.   Подагра Подаграта е доста често срещана форма на артрит. Характеризира се с внезапни, силни пристъпи на болка, подуване, зачервяване и чувствителност в една или повече стави, най-често в палеца на крака. Пристъп на подагра може да възникне внезапно. Болният често се събужда посред нощ с усещането, че големият пръст на крака му гори. Засегнатата става е гореща, подута и толкова нежна, че дори тежестта на чаршафа върху нея може да се усеща  непоносима. Каква е причината за възникване на подагра? Подагра се появява, когато в ставата се натрупат уратни кристали. Това натрупване се дължи на високи нива на пикочна киселина в кръвта, а нивото на пикочна киселина се вдига, когато тялото разгражда т.нар. пурини. Пурините са вещества, които се намират естествено в тялото, но също така и в някои храни –  червено месо, черен дроб, аншоа, сардини, миди, пъстърва и риба тон. Алкохолните напитки, особено бирата, както и напитките, подсладени с плодова захар (фруктоза), предизвикват по-високи нива на пикочна киселина. Затова начинът на хранене е много важен за хората с подагра. Спортът и контролът върху теглото също са важни фактори за постигане на подобрение и намаляване на честотата на болезнените пристъпи.   Различните видове артрит, се предизвикват от различни причини и съпътстващи заболявания в тялото. Но имат и общо помежду си – предизвикват изключително неприятни симптоми и водят до трайни изменения в ставите и влошаване

Първо, второ и трето за витамин D

Наричат го „слънчевият“ витамин. Витамин D има огромно значение за правилното функциониране на организма, тъй като участва в редица жизнено важни процеси в тялото. Среща се в две основни форми – в растителните продукти (D2) и под животинска форма (D3).   Първо: Каква е ролята на витамина за нашия организъм, второ: Кои са основните източници на витамин D и трето: Кои са новите открития свързани с витамин D.   За ролята на витамин D и защо е толкова важен за нашия организъм Витамин D участва в много процеси в тялото ни, затова е важно да следим нивата му през определен период от време, но поне веднъж годишно. Една от основните функции на витамин D е да контролира усвояването на калций и фосфор през тънките черва, като така регулира техните нива в кръвта. Калций и фосфор са важни за формирането на костите и тяхната здравина. Витамин D спомага и за контрола на отделянето на калций през бъбреците – при понижени нива в кръвта се намалява изхвърлянето му през урината и обратно – при повишени нива в кръвта се увеличава изхвърлянето му с урината. Витамин D има пряк и косвен ефект върху образуването и ремоделирането на костната тъкан. И не на последно място, важен е за укрепване на костите – по-здравите кости имат по-малък риск от фрактури. Витамин D оказва влияние и върху имунната система – регулира вродения и придобития имунитет, както и модулира имунния отговор в случай на възпалителни процеси. Затова витамин D е имуномодулатор. Съществуват доказателства за взаимовръзката между дефицита на витамин D и по-високия риск от по-тежко протичане на инфекции, особено тези на дихателната система. Дефицитът на витамин D е опасен при всички възрасти, но при децата може да доведе до животозастрашаващия рахит, а при възрастните – до т.нар. „размекване“ на костите (остеомалация) или остеопороза. Витамин D участва в процеса на съкращаване и релаксацията на мускулите, а също така и за здрави зъби и венци – всички поради повлияване метаболизма на калция. Недостигът на витамин D се свързва с повишаване на риска от развитие на диабет тип 2, инсулинова резистентност и нарушение функцията на панкреаса. Нивото на витамин D обикновено е по-ниско при хора със затлъстяване, които са по-склонни да развият диабет тип 2 и метаболитен синдром. Поддържането на оптимални нива витамин D благоприятства инсулиновата чувствителност, облекчава хроничното възпаление на панкреаса и стимулира инсулиновата секреция. „Слънчевият“ витамин подкрепя и здравето на нервната система – успява да предпази нервните клетки от оксидативния стрес и спомага за подобряване на когнитивните функции. Съществуват клинични проучвания, които доказват тясна връзка между ниските нива на витамина и развитието на депресия, особено честа при хората в северните страни, където слънцето е по-слабо. Витамин D може да се използва за превенция, както и като съпътстващо лечение на болест на Алцхаймер, болест на Паркинсон и други. Липсата на витамин D води до проблеми със забременяването и износването на здрав плод. Високите нива на витамин D при жените предполагат по-висок процент на забременяване в сравнение с тези, при които се наблюдава дефицит. По време на бременността, през първия триместър, витамин D е важен за поддържане на плацентата, минерализацията на костите и формирането на нервната система. Пред последния триместър е важен за формирането на вродения имунитет. Признаци за недостиг на витамин D при бременната могат да бъдат силна умора и отпадналост, слабост в мускулите и обилно потене. Нивата на витамин D се измерват посредством кръвни изследвания. Източници на витамин D Известен факт е, че витамин D може да се синтезира от кожата при излагане на слънчева светлина. Статистиките сочат, обаче, че в Европа недостигът на витамин D може да достигне в някои народи до 60%. Количеството образуван витамин D, зависи от няколко фактора: интензивност на слънчевата радиация – ако живеете на север в студена страна, има вероятност кожата ви да произвежда по-малко витамин D; годишните сезони – през зимата по-малко слънчева светлина достига до Земята и тогава кожата произвежда по-малко витамин D, отколкото през лятото, а през лятото използваме повече слънцезащитни кремове; възраст и цвят на кожата – тези два фактора също оказват влияние. Например, тъмната кожа има повече меланин, който намалява способността на кожата да произвежда витамин D. Затова афроамериканците произвеждат по-бавно витамина в сравнение с европеидната раса. С възрастта способността на епидермиса да продуцира витамин D намалява. Важна е и площта на кожата, която се достига от УВ-лъчите. Ако сте на слънце, но носите прекалено много дрехи, най-вероятно тялото ви не синтезира толкова витамин D, колкото си мислите. Затова е хубаво през цялата година да си набавяме витамин D по друг начин освен чрез „слънчеви бани“. Освен чрез слънчевата светлина, можем да си набавим витамин D и по още два начина – посредством храната и чрез хранителни добавки. Храните, които са богати на витамин D, са: сьомга, скумрия, риба тон, какаово масло, някои зеленчуци като магданоз, копър, спанак, зеле, както и черен дроб, яйчните жълтъци и други. За съжаление, количествата витамин D, които можем да си набавим чрез храната, не могат да гарантират предпазване от дефицит, освен ако не спазване специална стриктна диета с продукти, богати на витамин D. Затова специалистите съветват да се приемат хранителни добавки, с които лесно се контролира дневната доза витамин D. Според Европейската комисия по безопасност на храните (EFSA) препоръчителната дневна доза витамин D за възрастни е 15 микрограма (или 600 IU). Витамин D се среща в две форми – витамин D2 (в растителните продукти) и витамин D3 (животинска форма). На пазара може да срещнете и двете форми на витамина. Няма значение коя форма ще изберете, тъй като и двете форми се преработват от черния дроб до една и съща активна форма за усвояване от организма. Въпреки това, витамин D3 (животинска форма) е по-разпространената форма в хранителните добавки. Какво ново за витамин D Напоследък се доказват още повече благоприятни ефекти за този важен за нашия организъм витамин. Последните проучванията показват, че хората с наднормено тегло често имат ниски нива на витамин D в кръвта. Но може ли той да ни помогне да отслабнем? Отговорът е: Да! Добавянето на витамин D към диета с ограничен прием на калории може да помогне на хората

Циститът и добрата хигиена – къде е границата и кога прекаляваме

Поддържането на добра интимна хигиена е от изключително значение за жените. Добрата грижа за тази деликатна област спомага за предотвратяването на възпаления, инфекции, неприятни миризми и със сигурност е един от начините за предпазване от цистит и инфекции на пикочните пътища. Има ли случаи, обаче, при които може да прекалим с хигиената? И до какво може да доведе това?     Циститът Циститът е една от най-често срещаните уроинфекции и представлява възпаление на пикочния мехур, което обикновено се причинява от бактериална инфекция. В зависимост от това каква е продължителността на това възпаление, циститът се разделя условно на остър и хроничен. По-разпространен от двата вида е острият цистит. При 80 – 90% от случаите типичният причинител на цистит и други уроинфекции е бактерията Escherichia coli (E. coli), която е попаднала в уринарния тракт. Симптомите при цистит са усещане за парене при уриниране, тежест и дискомфорт в тазовата област, чести позиви за уриниране, понякога дори и кръв в урината. Циститът се среща по-често при жените поради анатомичните им особености. Женският пикочен канал е много по-къс (4 см), от колкото мъжкият (20 см), което предразполага различни микроорганизми лесно да навлязат през него и да инфектират пикочния мехур. Жените страдат около 30 пъти повече от мъжете от цистит. Освен дискомфорта, който ни създава, циститът може да бъде и доста упорит – често се случва инфекцията да се повтаря (рецидивира). Грешно лекуваният цистит в 85% от случаите става хроничен. Важно е да се отбележи, че посредством подходящо лечение, съчетано с профилактика, може да се намали честотата и интензитета на повтарящите се епизоди.     Добрата хигиена Правило номер едно за живот без цистит – добрата лична хигиена. Escherichia coli е най-честият причинител на цистит, бактерията живее в дебелото черво и навън около аналния отвор. В някои случаи тя може да „мигрира“ до уретрата (пикочния канал), от където да достигне до пикочния мехур и да причини цистит. Как се случва това? Неправилното избърсване след използване на тоалетна може да пренесе бактериите от аналния отвор до уретрата. Запомнете – правилната посока е отпред назад. Сексът благоприятства за пренасянето на бактерии от аналния отвор към уретрата. Това се случва при редуване на анален с вагинален секс, тъй като това спомага за прехода на бактерии от едно място на друго. Този тип инфекция свързана със секса дори си има собствен термин: посткоитален цистит. Затова е важно след полов акт жените да пишкат, защото урината им е стерилна и така се „измиват“ евентуално проникналите вредни бактерии в уретрата и пикочния мехур. Някои механични средства на контрацепция като диафрагма могат да доведат до цистит. Неподходящото бельо също може да благоприятства появата на цистит. Подходящият избор е бельото от естествени материи.     Нарушеният баланс и циститът   Когато говорим за добра хигиена е добре да се запитаме къде е границата и кога я преминаваме? Каква е връзката между влагалището, пикочния мехур и... цистита. В нашия организъм живеят бактерии и микроорганизми – такива има в стомаха, във влагалището и дори в крайната част на уретрата. Рядко мислим за тях като за нещо добро и сме склонни да ги атакуваме с различни оръжия като антибактериални кърпички, сапуни, дезинфектанти. Много от тях, обаче, имат роля при поддържането на баланса в нашия организъм и това са т.нар. „добри бактерии“. В основата на нашето здраве, стои поддържането на този баланс, за да бъде нашият организъм защитен. Докато пикочният мехур и по-горните етажи на пикочните пътища са стерилни, то влагалището лесно може да се превърне в един резервоар на потенциални „лоши бактерии“. Всяка промяна във влагалищната микрофлора представлява риск от нарушаване на баланса и населяването й с бактерии, които след това, поради близостта на влагалището и входа на уретрата, може да се настанят удобно и в пикочния мехур. Но какво води до промяна във влагалищната микрофлора? Причините са много, като една от възможните такива може да бъде прекаленото и често използване на женски интимни душове и интимна козметика, които може да доведат до промяна в нормалното pH на влагалището.   Когато говорим за прекаляване с личната хигиена, става въпрос за козметични продукти, които при прекомерно използване могат да нарушат баланса на влагалищната микрофлора. Влагалищната микрофлора се защитава от т.нар. млечнокисели бактерии, които играят ролята на естествена бариера. Прекомерната употреба на продукти за интимна хигиена води до нарушаване на тази естествена бариера – измиват се „добрите бактерии“. Това на свой ред, създава благоприятна среда за колонизирането на „лоши бактерии“, които пък поради краткото разстояние, може лесно да достигнат пикочния мехур и да предизвикат цистит. Ако все пак е наложително да използвате интимна хигиена, добре е да се ориентирате към продукти, които не съдържат допълнително парфюмни вещества.   Важно допълнение: Не прекалявайте! Като всяко друго нещо, което е прекалено и прекалената хигиена крие своите рискове.  Възможно е да нарушим баланса на микрофлората и да се „радваме“ на допълнителен дискомфорт впоследствие.   Не задържайте „лошото“ в себе си! Изпразването на пикочния мехур е важно за превенцията от цистит. Ако се „стискаме“ с часове, създаваме благоприятна среда за развитието на бактерии, тъй като лишаваме организма от полезното „отмиване“ на бактериите от урината при уриниране.   Използвайте силата на водата – приемайте достатъчно количество вода и течности като цяло, за да осигурите нормалната работа на бъбреците и да избегнете концентрирането на урината, което е друга сигурна предпоставка за цистит. Оптималното количество течности, които трябва да се приемат е между литър и половина и два литра на ден. Естествено, не визираме само водата като течност, можете да консумирате и билкови чайове, натурални сокове и други.     И накрая... Справянето с цистита е комплексно – от спазването на правилно поведение с цел профилактика (т.е. предпазни мерки) до подходящо лечение. Като под профилактика обхващаме всички описани по-горе препоръки, за да се избегнат усложнения. Mного растителни екстракти като червена боровинка, бяла бреза, мечо грозде или бучу имат доказано благоприятно действие за профилактика и справяне с острия дискомфорт при цистит. Спазването на лична хигиена е важно за превенцията на цистит, но не прекалявайте и бъдете внимателни с интимната козметика, която подбирате, за да не нарушите баланса на урогениталната микрофлора.     Вижте още: Диета при цистит