Първо, второ и трето за витамин D

Наричат го „слънчевият“ витамин. Витамин D има огромно значение за правилното функциониране на организма, тъй като участва в редица жизнено важни процеси в тялото. Среща се в две основни форми – в растителните продукти (D2) и под животинска форма (D3).  

Първо: Каква е ролята на витамина за нашия организъм, второ: Кои са основните източници на витамин D и трето: Кои са новите открития свързани с витамин D.

 

За ролята на витамин D и защо е толкова важен за нашия организъм

Витамин D участва в много процеси в тялото ни, затова е важно да следим нивата му през определен период от време, но поне веднъж годишно. Една от основните функции на витамин D е да контролира усвояването на калций и фосфор през тънките черва, като така регулира техните нива в кръвта. Калций и фосфор са важни за формирането на костите и тяхната здравина. Витамин D спомага и за контрола на отделянето на калций през бъбреците – при понижени нива в кръвта се намалява изхвърлянето му през урината и обратно – при повишени нива в кръвта се увеличава изхвърлянето му с урината. Витамин D има пряк и косвен ефект върху образуването и ремоделирането на костната тъкан. И не на последно място, важен е за укрепване на костите – по-здравите кости имат по-малък риск от фрактури. Витамин D оказва влияние и върху имунната система – регулира вродения и придобития имунитет, както и модулира имунния отговор в случай на възпалителни процеси. Затова витамин D е имуномодулатор. Съществуват доказателства за взаимовръзката между дефицита на витамин D и по-високия риск от по-тежко протичане на инфекции, особено тези на дихателната система.

Дефицитът на витамин D е опасен при всички възрасти, но при децата може да доведе до животозастрашаващия рахит, а при възрастните – до т.нар. „размекване“ на костите (остеомалация) или остеопороза. Витамин D участва в процеса на съкращаване и релаксацията на мускулите, а също така и за здрави зъби и венци – всички поради повлияване метаболизма на калция.

Недостигът на витамин D се свързва с повишаване на риска от развитие на диабет тип 2, инсулинова резистентност и нарушение функцията на панкреаса. Нивото на витамин D обикновено е по-ниско при хора със затлъстяване, които са по-склонни да развият диабет тип 2 и метаболитен синдром. Поддържането на оптимални нива витамин D благоприятства инсулиновата чувствителност, облекчава хроничното възпаление на панкреаса и стимулира инсулиновата секреция.

„Слънчевият“ витамин подкрепя и здравето на нервната система – успява да предпази нервните клетки от оксидативния стрес и спомага за подобряване на когнитивните функции. Съществуват клинични проучвания, които доказват тясна връзка между ниските нива на витамина и развитието на депресия, особено честа при хората в северните страни, където слънцето е по-слабо. Витамин D може да се използва за превенция, както и като съпътстващо лечение на болест на Алцхаймер, болест на Паркинсон и други.

Липсата на витамин D води до проблеми със забременяването и износването на здрав плод. Високите нива на витамин D при жените предполагат по-висок процент на забременяване в сравнение с тези, при които се наблюдава дефицит. По време на бременността, през първия триместър, витамин D е важен за поддържане на плацентата, минерализацията на костите и формирането на нервната система. Пред последния триместър е важен за формирането на вродения имунитет. Признаци за недостиг на витамин D при бременната могат да бъдат силна умора и отпадналост, слабост в мускулите и обилно потене. Нивата на витамин D се измерват посредством кръвни изследвания.

Източници на витамин D

Известен факт е, че витамин D може да се синтезира от кожата при излагане на слънчева светлина. Статистиките сочат, обаче, че в Европа недостигът на витамин D може да достигне в някои народи до 60%. Количеството образуван витамин D, зависи от няколко фактора:

  • интензивност на слънчевата радиация – ако живеете на север в студена страна, има вероятност кожата ви да произвежда по-малко витамин D;
  • годишните сезони – през зимата по-малко слънчева светлина достига до Земята и тогава кожата произвежда по-малко витамин D, отколкото през лятото, а през лятото използваме повече слънцезащитни кремове;
  • възраст и цвят на кожата – тези два фактора също оказват влияние. Например, тъмната кожа има повече меланин, който намалява способността на кожата да произвежда витамин D. Затова афроамериканците произвеждат по-бавно витамина в сравнение с европеидната раса. С възрастта способността на епидермиса да продуцира витамин D намалява. Важна е и площта на кожата, която се достига от УВ-лъчите. Ако сте на слънце, но носите прекалено много дрехи, най-вероятно тялото ви не синтезира толкова витамин D, колкото си мислите. Затова е хубаво през цялата година да си набавяме витамин D по друг начин освен чрез „слънчеви бани“.

Освен чрез слънчевата светлина, можем да си набавим витамин D и по още два начина – посредством храната и чрез хранителни добавки. Храните, които са богати на витамин D, са: сьомга, скумрия, риба тон, какаово масло, някои зеленчуци като магданоз, копър, спанак, зеле, както и черен дроб, яйчните жълтъци и други.

За съжаление, количествата витамин D, които можем да си набавим чрез храната, не могат да гарантират предпазване от дефицит, освен ако не спазване специална стриктна диета с продукти, богати на витамин D. Затова специалистите съветват да се приемат хранителни добавки, с които лесно се контролира дневната доза витамин D. Според Европейската комисия по безопасност на храните (EFSA) препоръчителната дневна доза витамин D за възрастни е 15 микрограма (или 600 IU).

Витамин D се среща в две форми – витамин D2 (в растителните продукти) и витамин D3 (животинска форма). На пазара може да срещнете и двете форми на витамина. Няма значение коя форма ще изберете, тъй като и двете форми се преработват от черния дроб до една и съща активна форма за усвояване от организма. Въпреки това, витамин D3 (животинска форма) е по-разпространената форма в хранителните добавки.

Какво ново за витамин D

Напоследък се доказват още повече благоприятни ефекти за този важен за нашия организъм витамин. Последните проучванията показват, че хората с наднормено тегло често имат ниски нива на витамин D в кръвта. Но може ли той да ни помогне да отслабнем? Отговорът е: Да! Добавянето на витамин D към диета с ограничен прием на калории може да помогне на хората да намалят теглото си по-лесно.

Все повече клинични проучвания се провеждат, за да се докаже ролята на витамин D в превенцията на различни видове рак (например на дебелото черво, простатата, панкреаса и рака на гърдата), тъй като витамин D може да регулира растежа на туморните клетки.

От години специалистите подозират взаимовръзка между слънчевата светлина, нивата на витамин D и едно разпространено автоимунно заболяване, което засяга нервите – множествена склероза. Нова теория свързва възникването на генен дефект, водещ до ниски нива на витамин D, с развитието на множествена склероза. Факт е, че това заболяване, всъщност е по-разпространено в по-студените страни.

 

ИЗВОДЪТ от всичко по-горе е следният – не лишавайте тялото си от този супер-витамин независимо от сезона! Витамин D участва в толкова много процеси в нашето тяло, го прави изключително важен за него и затова е много важно поддържането на нормалните му нива в орагнизма.

 

Вижте още:

Защо консултацията с лекар преди приема хранителни добавки е важна?

Имунната система – войската, която ни пази.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *